Sunday 10 November 2013

Gunung Irau: Malaysia Lord Of The Ring

Gunung Irau: 09032013
Kami tiba di permulaan trek (di pondok) jam 05.00 pagi lebih kurang. Jalan ke sini sememangnya cukup mencabar dengan laluan yang sangat curam, jalan berkabus dan gelap. Kami pasang sheet di pondok dan baring. Niat untuk tidur tergendala apabila Kamila dan Rose sangat bising buat kacau. Haha. Final, aku masak maggi sebab teramat lapar.
Sebelum pendakian, group photo dulu.. my beloved friends... Mohamad Asri Abas, Rosemarina Ahmad Tajuddin, Mohd Shamrulhisam Yaacob, Kamila Ahmad Raduan, Tuan Ahmad Faizal Tuan Abdullah ..
Ceria-ceria di permulaan pendakian
Beginilah kasut bila panjat Irau
Pemandangan puncak Irau dari Mini Irau
Awal pendakian, aku memang pancit. Tapi bila dah lama sikit, aku okay. Biasalah, jarang bersenam.

Kami sampai di Mini Irau lepas dua jam pendakian. Trek agak mencabar kerana akar-akar kayu banyak. Selut pun dalam. Kalau tak jaga kaki, boleh terselit dalam akar. View sepanjang trek memang cantik. Lumut-lumut basah ada sehingga di atas pokok. Amat mengagumkan. Terasa macam kat dunia lain pun ada.

The Lord of the Ring versi Cameron Highland
Dari Mini Irau, kami tiba lebih kurang 45 minit di puncak Irau. Sampai je terus lepak dan makan-makan bekalan yang ada. Penat juga kaki. Naik gunung mana yang tak sakit kaki kan.. Borak-borak dan bergambar di atas puncak.

Group kami adalah group yang pertama sekali tiba di puncak. Ada beberapa group yang tiba selepas itu.

Beginilah keadaannya bila ada kawan-kawan macam mereka ini. Ada saja idea nak kenakan orang. Kecoh satu kampung. Tak peduli dah siapa ada di sekeliling kami tu. Haha.
Comot kami semua. Hilang penat mendaki.
Batu petanda kawasan.
Makanan kami di atas puncak gunung. Hanya makanan ringan saja. Tangan aku sangatlah kotor, tapi dah tak peduli dah masa tu sebab lapa punya pasal. Sekeping roti then tak boleh makan lagi. Huhuhu. Yang lain makan berselera sungguh.
Perjalanan turun lebih mencabar bila perut aku sudah berbunyi kuat. Tenaga langsung tak ada dan mata terasa gelap. Nasib masih semangat masih kuat.

Masa turun, kami tiba di bawah awal. Kami bertiga turun ke Brinchang terlebih dahulu meninggalkan yang bertiga lagi yang belum sampai lagi. Ini adalah kerana, langit sudah gelap dan kami perlu mendapatkan tapak khemah di Kem Sg Pauh, Tanah Rata. Singgah di Brinchang market untuk membeli barang-barang masak makan malam dengan pakaian yg cukup kotor. Hehe.

Lepas beli barang, lama juga kami mencari Kem Sg Pauh, pusing-pusing akhirnya jumpa. Even aku dah pernah pergi tapi aku lupa. Hujan turun membasahi bumi Cameron Highland. Kami hanya dapat menunggu. Bila hujan sedikit reda, kami set up khemah. Bila siap, hujan turun dengan lebatnya lagi. Badan mulai sejuk even berlindung di bawah tent.

Aku bersihkan badan di bilik air Kem Sg Pauh. Toilet sangatlah kotor dan tidak terjaga. Apatah lagi terdapat pelajar sekolah ada kursus di situ.

Selepas kawan-kawan yang lain tiba, kami mula masak. Aku sebagai tukang jaga api arang dan bakar ayam. Yang lain buat kerja masing-masing. Masak spaghetti, buang kulit jagung, potong hotdog, buat air, dan tukang kacau orang. Kecoh sungguh dia orang ni. Happening sangat.

Lepas tu kami makan sambil bergelak ketawa. Nak pecah perut aku dengan gelagat dia orang. Rose memang kuat lawak. Asri pun kuat melawak. Tuan pun bukan main lagi. Yang tak pandai buat lawak hanyalah aku dan Kamila. Shamrul pun not bad kalau mengenakan orang. So, dh nampak siapa yang selalu dikenakan dan mangsa keadaan.

Dinner kami malam tu. Ayam BBQ, spaghetti bolognese dan carbonara, hot dog bakar, jagung bakar, dan teh o laici.
Even makanan kami sedap, tapi aku tak lalu nak makan. Maybe sebab badan terlalu penat dan tak tidur semalaman membuatkan aku hilang selera makan. Lepas makan, dia oramg main Uno. Aku tengok je la sebab mata aku sebenarnya teramatlah berat. Nak tidur tapi semua orang tak nak tidur lagi. :P

10032013
Aku tak dapat tidur dengan nyenyak even semalaman tak tidur. Sebab suhu terlalu sejuk dan kami bertiga, aku, Kamila dan Ros hanya berkongsi satu sleeping bag. Memang berhimpit lah kami bertiga menyelit antara satu sama lain untuk panaskan badan. Aku terjaga seawal jam 4.45 pagi. Sejuk sangat.

Jam 07:00 aku bangun. Yang lain masih belum bangun lagi. Tuan dan Shamrul tidur di luar khemah di bawah fly sheet manakala Asri tidur dalam kereta. Aku mengambil kesempatan ini untuk menikmati suasana pagi yang cukup indah di Sg Pauh ini. Sejuk, tenang, dan sangat mendamaikan. Aku berjalan sepanjang jalan dan melihat pokok-pokok pyrus dipenuhi dengan embun jernih. Pokok-pokok bunga kecil kembang cantik sekali.

Romantik sangat suasana di awal pagi macam ni. Aku berjalan sehingga ladang strawberi di sebuah kampung. Terdapat sebuah kubur di sebelah kanan. Cuak jugak aku. Kawasan perumahan di situ kecil saja namun, sangat rilek.

Selepas sejam mengambil udara segar di situ, aku kembali ke kem site.

Inilah breakfast kami. Abaikan pisau tu. Ganas dia orang ni. Hahaha
Lepas breakfast, kami kemas-kemas dan bersiap untuk pulang. Rose, Kamila dan Asri pulang sementara kami bertiga pula bercadang untuk layang teh segar di Bharat Tea dulu.

Pemandangan menarik dan cukup menenangkan di Bharat Tea sambil hirup teh segar dari ladang,
Tamat ekspedisi kami.

1. Aik macam mana boleh terlepas entry nie hahaa...
    trip korang buat nie terlalu best kot..panjat gunung and camping dan BBQ.. oh terbaik.. jeles bangat nie :P

1. Jom jom. klu awk ada plan..jgn lupe roger!

2. Insyallah .. walau pun awk ada plan tapi tak roger kita hahaha :P
      7 December 2013 nie.. Jom if free give me a call k

3. Hahaha.kdg2 takut nk roger sbb selalu last minit plan. 7hb ek? allaaa..tak dpt la sbb sy ada paintball..2014 lah klu free pun..sgt2 free 2014..haaaaa...

4. Uuihh.. ada paintball ker... best sesangat tu.. :D
      last minute plan la best hehehee.. baru la kalam kabut :P

2. TEBING TINGGI BACKPACK
    MOUNT GUIDE SERVICE
    ALL OVER CAMERON MOUNT
    INCLUDE TRANS TITI N JERGING
    ANDY 017-9997790

1. TEBING TINGGI BACKPACKER(fb) TTB
      KHIDMAT GUIDE GUNUNG(TG 9024)
      MENGURUSKAN PERIHAL:
      -Permit perhutanan
      -laporan polis
      -khidnat nature guide berlesen
      -kit perubatan (asas)
      -walkie talkie
      -khidmat 4x4 ke mossy forest(return)