Friday 15 November 2013

Melawat Kuching, Sarawak Oct 2011

Rasanya inilah kali pertama aku travel seorang diri. Tanggal 07 Oct 2011 aku ke Kuching Sarawak sebab tiket hanya RM58.00 sahaja pergi dan balik masa tu. Eh, taklah, kali pertama aku travel seorang adalah Kinabalu 2010. Namun, di sinilah bermulanya minat mendalam untuk travel secara backpack ke mana-mana. 

Kunjungan aku ke Sarawak sangat kebetulan dengan rakan baik aku dari sekolah menengah, Anja dan tunangnya, dan seorang lagi kawan baik masa PLKN dulu, Asyraf serta kawannya, Kupang. Pertemuan tiga penjuru tersangatlah kebetulan. Kami semua berjalan bersama-sama sepanjang dua hari setengah di Kuching.

Actually ada lagi gambar yang lain, tapi ini sahaja yang dapat aku lampirkan sebab yang lain semua dalam laptop (yg kena rompak).huhu. 

Aku melawat Kampung Budaya, Pantai Damai, Pasar Satok, Kek Lapis Dayang Salhah, Topshop Seafood, muzium (ada dua muzium aku pergi tapi tak ingat pulak), dan Waterfront. 

Penginapan aku memang terletak betul-betul di Waterfront, so lepak kat depan situ sampai lewat. 
Kenangan di Kg Budaya Sarawak di mana aku dijemput naik ke pentas semasa persembahan berlangsung. Menggeletar tangan. Abg tu sengaja buat gimik bagi semua org gelak tengok aku menggigil kat atas pentas. Aku ni stage-phobia.Hahaha. Glamour la jugak hari tu aku. Penonton penuh dewan, aku seorang pulak tu kena panggil.
Sebagai ganjaran, aku disuruh menyumpit di atas pentas. Gaya pegang pun dah salah. Semua belon tak kena. LAst-last abg tu tarik aku pergi dekat dengan belon, suruh aku tiup. Siot. Hahaha. Semua orang gelakkan aku.
Kat luar rumah tradisional kaum Iban kot, aku dah tak ingat dah.

Bersama Anja, rakan sekelas masa sekolah menengah dulu. Bertahun-tahun tak jumpa then terjumpa di Sarawak

7 comments:

  1. Kan comel macam nie ada gambar hehehee.. best nyer.. dpt tgk org kadazan tu.. sy baru nie dpt tgk rumah jer.. orang kat dalam xde.. tapi tengkorak ada la tergantung kat atas :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.byk tengkorak kt sana..menakutkan..dulu ada kan dorg buat ritual potong kepal..kadazan tu org sabah la en afif..hehe.

      Delete
    2. oh sabah ek... hahhaaa.. tak amik note sangat mana sabah or sarawak as long Borneo hahahaaa.. tu la ritual potong kepala .. simpan dalam rumah lak tu :P

      Delete
    3. Tu la awak merantau lama sangat kt africa tu... lepas ni travel malaysia pulak...

      Delete
    4. lepas ni target satu negeri dalam satu bulan.. :D
      yep kene conquer Malaysia lak lepas nie..

      Delete
    5. Confirm best...klu ada tmpt2 yg tak sy tak pergi lagi tolong roger tau..gua2 ke..

      Delete