Sunday 6 October 2013

Bagaimana Nak Menjimatkan Kos Penginapan Semasa Travel ~~ Hostel, Guesthouse dan Backpacker Sepanjang 10 Hari Travelog Vietnam, Cambodia dan Thailand

Sepanjang perjalanan aku ke Vietnam, Cambodia dan Thailand, aku hanya tinggal di backpacker dan budget hostel. Perhatian, ini adalah khas untuk backpacker sahaja..

Day 01: Ho Chi Minh City, Vietnam (Thu, 26 Sept 2013)
Name ~ Phan Anh Backpackers Hostel
Location 373/6 Pham Ngu Lao Street, Pham Ngu Lao Ward, Dist 1, HCMC, Vietnam 84
Room Type ~ Female Dormitory (shared bathroom, air-conditioner)
Attraction ~ Ben Thanh Market, tourist spot, massage centre, night life, tourist agent, etc
Comment ~ Dorm yang bersih,loker peribadi diberikan tanpa cas, terdapat lif untuk ke tingkat atas, staff yang cukup peramah dan membantu, lokasi strategik di pusat bandar. Untuk ke Ben Thanh Market kena jalan lebih sikitlah hampir 1.0km, tapi tak bosan sebab penuh dengan deretan kedai. Nak ambil teksi or motor pun boleh.
Female Domitory Phan Anh Backpackers Hostel
Day 02: Ho Chi Minh City, Vietnam (Fri, 27 Sept 2013)
Name ~ Phan Anh Backpackers Hostel
Location 373/6 Pham Ngu Lao Street, Pham Ngu Lao Ward, Dist 1, HCMC, Vietnam 84
Comment ~ refer above

Day 03: Ho Chi Minh City to Phnom Penh (Sat, 28 Sept 2013)
Name ~ n/a
Location ~ n/a
Cost/NightUSD0.00
Room Type ~ n/a
Attraction ~ n/a
Comment ~ Aku naik bas malam, so jimat satu malam penginapan. Kiranya ada perjalanan malam, ada baiknya travel malam sebab boleh save. Bas yang aku naik pulak memang best. Siapa ada katil lagi. Memang selesa gila tidur. Masa tu dalam bas hanya kami semua perempuan berlima sahaja. Aku, Chinese dari China dan tiga mat saleh.
Bus Ho Chi Minh City to Phnom Penh
Day 04: Phnom Penh, Cambodia (Sun, 29 Sept 2013)
Name ~ The Mad Monkey
Location ~ Building 26, Street 302, Phnom Penh BKK1, Cambodia
Attraction ~ Central Market
Comment ~ Apa yang menariknya tentang hostel ini adalah konsep yang bertemakan modern art spesifik kepada monyet. Haha. Dinding, tangga, memo, lukisan dan semuanya bertemakan monyet. Konsep warna warni amat menceriakan. Tempat yang sesuai untuk bersosial sebab ada rooftop bar kat tingkat atas. Aku check in hostel ini semata-mata untuk tidur, tak sempat nak tengok sekeliling pun sebab penat sangat. Lokasi agak jauh sedikit dari central market, so kena amik tuk tuk lah. Tapi kalau nak berjalan pun boleh.
Beg merah aku tu

Ini bilik yang aku stay
Day 05: Siem Reap, Cambodia (Mon, 30 Sept 2013)
Name ~ Garden Village Guesthouse
Location ~ 434, Grp 4,Steng Thmey village,Svaydongkum commune,Siem Reap, Cambodia
Cost/Night ~ USD6.00
Room Type ~ Single room (private bathroom, fan)
Attraction ~ Pub Street, Night Market, Old Market, backpackers area, Siem Reap City etc
Comment ~ Terasa berada di kampung halaman bila dekat sini. Aman je. Petang-petang boleh main bola tampar. Lokasi bukan berada betul-betul di bandar tetapi hanya mengambil masa 5-10 minit sahaja berjalan kaki ke tempat-tempat menarik di atas. Sepanjang perjalanan ke bandar, terdapat banyak kedai-kedai massage. Murah-murah pula tu. Lebih murah dari Thailand hanya USD5.00 per hour. Boleh rujuk website Garden Village
Single Room
Day 06: Siem Reap, Cambodia (Tue, 01 Oct 2013)
Cost/Night ~ USD6.00
Comment ~ refer above

Day 07: Siem Reap, Cambodia (Wed, 02 Oct 2013)
Cost/Night ~ USD3.00
Room Type ~ Mixed Dormitory (shared bathroom, fan)
Comment ~ Mula-mula plan tak nak check in dah sebab aku nak naik bas untuk ke Bangkok. Tapi disebabkan bas agak terlalu lewat iaitu jam 2.30 am, so aku terpaksa check in dorm untuk letak beg dan mandi. Sepanjang malam aku lepak kat commune area borak-borak dengan traveler yang lain.
Dormitory
Day 08: Bangkok, Thailand (Thu, 03 Oct 2013)
Name ~ Khao San Rainbow Hostel
Location ~ Khao Sarn Road
Cost/Night ~ USD8.00
Attraction ~ Khao Sarn Road, Grand Palace, etc
Comment ~ Smelly, sticky dan teruk sekali. Cuma sebab kedudukan di pusat tumpuan pelancong je kelebihan. Berjalan kaki ke Grand Palace lebih kurang 15-20 minit.

Day 09: Bangkok, Thailand (Fri, 04 Oct 2013)
Name ~ Khao San Rainbow Hostel
Location ~ Khao Sarn Road
Cost/Night ~ USD8.00
Attraction ~ Khao Sarn Road, Grand Palace, etc

TOTAL COST FOR ACCOMMODATION = USD52.00

Total cost penginapan sepanjang 10 hari perjalanan di negara orang hanyalah USD52.00 bersamaan lebih kurang MYR166.40 sahaja bila convert Malaysia Ringgit(~~3.2 exchange). See, murah kan? Bagi orang lain, MYR166.40 itu hanyalah kos untuk semalam di hotel sahaja tapi bagi aku, ianya kos untuk 10 hari. SEPULUH HARI dan bukannya SEHARI. So, kalau nak tahu bagaimana backpacker boleh travel jauh-jauh dan lama-lama, beginilah caranya. Imagine, macam mana mat saleh boleh travel berbulan-bulan lamanya malah ada yang bertahun-tahun, so, inilah caranya. :)

Terlalu banyak perbezaan dan sebenarnya banyak boleh kita jimat kalau betul-betul nak travel. Backpacker ni kira kategori budget traveler lah. Orang yang tak banyak duit, tapi ada hati nak berjalan kat tempat orang. Bagi aku, selagi boleh jimat, kita jimat. Kalau boleh jimat dekat penginapan, apa salahnya sebab kita bukan nak pergi berbulan madu pun. Untuk tidur je. Badan penat kaki lenguh, mana nak ingat dah nak tidur sedap-sedap. Nanti kalau dah kahwin dan ada anak lain cerita. Tapi terpulang pada individu juga. Kalau dah biasa hidup senang atau nak merasa senang, tidur kat backpacker bukan pilihan terbaik untuk mereka. Tapi inilah caranya, hakikatnya, kalau ada keinginan nak travel tapi kekurangan modal. Banyak boleh save cost.

Aku ni cakap je la. Bukan banyak mana pun pengalaman aku jadi backpacker ni compare ngan orang lain. Baru nak berjinak-jinak je. Tapi aku memang tak kisah mana-mana pun. Campak je kat mana-mana aku tak kisah. Sebab gol utama aku adalah nak travel. So travel no 1 dan tempat tidur no 2. Chill!!

Ini website untuk booking hostel atau backpacker >>

www.hostelworld.com
www.hostelbookers.com
www.hostel.com

Selain itu kalau nak search hotel >> Agoda, Booking.com, Expedia, Tripadvisor, Asiaroom, Lonely Planet dan sebagainya...

Hidup backpacker, Hidup traveler!

Ikhlas,

Miss Bee
Besh Shimatado

1. semangat sungguh.. smpai last sekali " hidup backpackers hidup traveller "

2. by the way.. selamat hari raya aidil adha bee.. :D
    next time u should join me to celebrate raya aidil adha..