Saturday 2 November 2013

Jalan-jalan Cuci Mata Jatujak Market @ Chatuchak Market

Lebih popular dengan nama pendek, JJ, pasar yang terbesar di dunia ini terletak di Chatuchak (nama pun chatuchak), aku mengambil masa hampir 40 minit ke dari tempat aku menunggu bas (aku jalan kaki dari Khao Sarn Road ke tempat menunggu bas ini lebih kurang 500 meter atau < 10 minit perjalanan) berhampiran Khao Sarn road. Aku menaiki bas bernombor 3. Aku sebenarnya main redah je, tanya orang dan ikut gerak hati.

Jalan agak sesak, maklumlah hari Sabtu. JJ tidaklah terlalu jauh namun bila dah sesak, tak boleh nak buat apa. Kalau nak cepat boleh naik BTS atau MRT, tapi disebabkan aku nak menjimatkan duit dan nak tengok kehidupan di jalanraya Bangkok, so, aku naik bas bandaran macam bas Metro di KL. Terdapat banyak perkhidmatan bas disediakan, ada yang okay, ada yang buruk. 

Macam semalam, aku menggunakan khidmat conductor bas untuk remind aku bila dah sampai ke destinasi yang aku tuju. so, aku takdelah tertanya-tanya dah sampai ke belum or tercari-cari mana lokasi tempat yang aku nak pergi. Makcik conductor bas pula memang baik, so, bolehlah aku ambil peluang untuk melihat ke kawasan sekeliling.

Apabila sampai, aku terus menuju ke JJ. Waktu ini, pengunjung tidak terlalu ramai. Aku sempat tengok-tengok Jatujak Park, tenang je rasa. Boleh klik Jatujak Park untuk baca. 

Sebagai alas perut, aku makan laksa Thai Pla yang mana kuah isi ikan. Tapi tak nampak pula ikan dalam kuahnya. Hehe. Laksa memang kegemaran aku, tak kira laksa Cina ke, Penang ke, Kedah ke, Johor or Sarawak, even laksa Siam, semua aku belasah. Asal namanya laksa je.
Thai pla num chin 50 baht. Nak kata sedap tu tidak la, tapi lapar punya pasal semua sumbat. hehe
Dengan kudrat dan perut yang separuh penuh, aku mula meneroka JJ Market ni. Aku masuk ikut celah lorong no 17. Aku ambil gambar lorong tersebut untuk mengelakkan aku lupa pintu mana aku masuk sebab JJ ni terlalu besar dan banyak pintu masuk. Once sesat, susah nak cari jalan keluar melainkan kita ingat dari mana kita msuk. JJ berkeluasan 27 acres dan mempunyai 27 bahagian. 

Untuk lebih selamat, kita boleh dapatkan peta market dari pengawal "rela" di merata-rata tempat. Dari pintu utama memang confirm banyak. 
 
Pintu aku masuk berhampiran taman
Menara Chatuchak
Inilah peta yang aku minta dari guard kat situ. Kalau takde peta ni aku rasa memang tak dapat cari jalan keluar. huhu
aku mengambil gambar di tempat-tempat penting contohnya ada kedai yang aku rasa aku akan kembali, ambil gambar memudahkan aku. sebab aku ni pelupa orangnya.

Pakaian, kasut dan beg yang dijual di sini
Lukisan pun ada
Di JJ ni memang semua barang ada. Dari murah hingga mahal. Dari dapur hinggalah bilik tidur. Lengkap. Serba serbi ada. Tapi kena pandai beli dan tawar menawar. aku ke sini cuma untuk jalan-jalan cuci mata sahaja, al maklumlah, poket dah kosong. Aku beli sekeping CD cetak rompak berharga 30 baht mengandungi hampir 200 lagu dalam bentuk mp3.

Cenderahati, aromaterapi, dll..
Lampu hiasan hanya 10 baht satu

Di luar JJ : boleh dapatkan pelbagai jenis makanan. Halal? depends...
Paling best aku nampak kat market ni... sgt elegen..if laaa aku yg punya...hehe

Kelihatan orang ramai berkerumun untuk mendapatkan air free dari satu NGO (agaknya). Kau pun apa lagi, tekak dahaga, join sama la.. dapat satu mountain dew..slurpp
Lagi satu yg menarik perhatian aku: Terimbau pulak zaman kanak-kanak dulu, ini adalah permaianan yang paling best. Lukis-lukis pelbagai corak.
Pintu masuk dari taman JJ...

 Kat bawah ni aku share sikit info pasal pasar ni >>

Untuk tahu lebih lanjut mengenai pasar ini, silalah klik di sini >> Chatucak.org

Lokasi
JJ adalah bersebelahan dengan Kamphaengpecth Station (MRT) dan mengambil masa lebih kurang 5 minit berjalan kaki dari Mochit Skytrain (BTS) Station and Suan Chatuchak (Chatuchak Park) Station (MRT)


How to get to Chatuchak Market 
> SkyTrain BTS get off at Mochit Station or Sapan Khwai Station
> MRT get off at Kamphaenpetch Station or Chatucak Station  
> Bus No3,826,27,28,29,34,38,39,44,52,59,63,77,90,96, 104,408,112,122,134,136,138,153,159  
> Aircondition Bus No. 2,3,9,18,19,28,34,39,44,134,145,153,510,512,513

Where to Park
  • Park & Ride more than 1,500 parking space, opposite Chatuchak Market on Kamphaengpetch 3 Rd. Rate : 40 baht all day Long.
  • BTS Parking Space open from 5 am-midnighr. Rate: no parking fee.
  • The Marketing Organization for Farmers (M.O.F. Market). Rate: parking fee is charged by hour.
P/S: info ni aku copy paste dan edit2 dari internet, if salah, let me know.. tq

No comments:

Post a Comment