Friday 18 October 2013

Aku dan diriku

Saat keadaan genting dan aku berada dalam emosi yang tidak stabil, aku asyik menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku. Kini, aku sendiri sedar, apa yang terjadi adalah kerana diri aku sendiri dan aku perlu berubah ke arah yang lebih baik. Peluang sentiasa ada dan belum pernah terlambat untuk kita menginsafi kesilapan kita atau mencari jalan yang lebih baik untuk membentuk diri sendiri. Oleh kerana terlalu mengharapkan orang lain dan mempercayai orang lain, diri kita sendiri yang akan merana dan terseksa. Oleh itu, jadikan apa yang terjadi sebagai langkah berjaga-jaga dan pengajaran dalam hidup.

Hidup ini terlalu indah untuk ditangisi penyesalan yang ada, sebaliknya dunia ini terlalu indah untuk disia-siakan. Aku harus bangkit dan melawan perasaan yang bersarang dalam jiwa. Aku harus kuat dan terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Biarkan masa-masa hitam itu berlalu tanpa berulang kembali. Biarkan air mata berhenti dan jadilah manusia yang lebih kuat untuk menghadapi segala rintangan yang akan datang suatu hari nanti,.

Aku yakin, jika ada dugaan yang sama, aku takkan tersungkur lagi. Insyaallah, Allah kan ada...

Marilah kita memaafkan orang-orang yang telah mengambil kesempatan atas kesempitan yang kita lalui, marilah kita melupakan kejahatan yang orang lain lakukan pada kita. Memaafkan mungkin adalah jalan yang terbaik untuk kita menjadi lebih bahagia kelak. Insyaallah.

2 comments:

  1. bagus la.. Memaafkan adalah yg terbaik.. tak rugi pape pun.. malah dapat pahala..
    keep walking and move forward.. moga setiap hari lebih baik dari semalam.. :D

    ReplyDelete