Thursday 18 April 2013

Ho Chi Minh, Vietnam ~ Planning

Sudah lama rasanya aku tidak menulis di sini dek kesibukan di tempat kerja dan aktiviti hujung minggu di luar. Lebih kurang dua bulan aku tidak mendapat rehat yang cukup lantaran terlalu banyak menghabiskan masa melakukan aktiviti kesukaan aku. Walau bagaimanapun, aku gembira kerana masa aku terisi dengan sesuatu yang berguna dan tidak terabai begitu sahaja.

Memandangkan terdapat beberapa halangan untuk aku meneruskan impian menjejakkan kaki ke Everest Base Camp, Himalaya pada bulan Oktober 2013 ini, aku tetap bertekad untuk mengembara pada hujung bulan sembilan nanti. Sedih juga tak dapat pergi EBC tahun ini, tapi apakan daya, aku hanya mampu merancang. Hehe. Merancang pulak main-main, hah, padanlah dengan muka aku ni. But it's okay, takkan lari Himalaya tu dikejar pun. Impian Himalaya akan aku makbulkan pada tahun 2014 sama ada bulan April-Mei atau Okt-Nov. Barangkali Apr-Mei lebih baik agaknya. Tengok keadaan macam mana nanti.

Berbalik pula kepada pengembaraan yang bakal aku lakukan pada bulan September ini! Destinasi yang akan dituju ialah Bandar Ho Chi Minh (HCMC). HCMC yang dahulunya dikenali sebagai Saigon suatu ketika dahulu kini lebih dikenali sebagai HCMC. Namun begitu nama Sai Gon juga masih diguna pakai sehingga kini. Malah lapangan terbang antarabangsanya juga dikenali dengan nama Saigon.

Rancangan aku untuk ke HCMC adalah jenis backpacker. Aku telah menempah tiket penerbangan untuk ke sana dengan hanya satu laluan sahaja iaitu KL-HCMC. Penerbangan pulang belum ditempah kerana aku masih memikirkan sama ada mahu pulang dari HCMC atau pun tempat lain. Berdasarkan kepala otak aku yang kurang betul ini, aku mahu mengembara ke Phnom Penh, kemudian ke Siem Riep, dan selepas itu aku akan ke Bangkok. Gila kan. Ada ke siapa-siapa yang mahu ikut rancangan aku ni? Haha.

Di sini aku ada beberapa pilihan setelah tiba di HCMC:

a) KL - HCMC - Phnom Penh - Siem Riep - Bangkok - KL (10 hari)
b) KL - HCMC - Nha Trang - Da Nang - KL (6 hari)
c) KL - HCMC - KL (4 hari)
d) KL - HCMC - Phnom Penh - Siem Riep - KL (8 hari)

Aku masih belum pasti lagi mahu memilih yang mana satu kerana aku perlu mengambil kira pelbagai sudut. Kemboja agak ketara dengan persekitaran yang agak bahaya bagi backpacker kerana di sana terlalu banyak pick pocket. Sedar tak sedar beg dah kena buka dari belakang. Jadi, untuk ke sana perlu lebih berhati-hati. Silap-silap, kita tak dapat balik sebab semua kena kebas. Naya cek. 

Namun, pilihan yang b) agak menarik kerana aku boleh pergi menyelam di Nha Trang. Da Nang pulak sangat cantik dengan pemandangan landskapnya.Hurmm...mana satu ye? Hehe. Aku fikir dan buat kajian dahulu barulah boleh membuat keputusan dengan lebih baik. Yang penting, Vietnam, see you very soon!!
Source from internet: Ho Chi Minh City, Vietnam

No comments:

Post a Comment