Thursday 18 July 2013

Gunung Kinabalu June 2013 Yang Penuh Cabaran

Pendakian aku buat kali ketiga ini cukup berbeza dengan dua pendakian aku sebelum ini. Antaranya adalah, ini adalah kali pertama aku mendaki secara berkumpulan dan kesemua ahli kumpulan aku terdiri daripada golongan kaum Adam, dan hanya aku seorang sahaja yang wanita dan aku adalah ketua rombongan, kononnya lah kan...

Okay, aku tak nak berputar-putar, kali ini aku nak share tentatif program kami dengan lebih detail.

28 Jun 2013

5.30 pm
Aku check in di Kinabalu Park. Setelah selesai urusan pendaftaran dan mengambil kunci, kami semua berjalan kaki ke Rock Hostel. 6 bilik kesemuanya. Aku bilik standard seorang diri, dan yang lain ada yang bilik twin sharing dan quad sharing. Suhu mulai dingin.

7.00 pm
Bas datang mengambil kami untuk pergi dinner di Balsam Cafe kerana hujan. Jika tidak hujan, kami sepatutnya berjalan kaki. Kami menikmati dinner dalam keadaan yang cukup sejuk. Aku dah mula menggigil dah. Lepas itu, kami berjalan kaki pulang ke hostel. Kami lepak-lepak di ruang tamu sebelum masing-masing masuk tidur. 

Badan aku mula tidak sedap. Panas, sakit kepala dan lemah. Aku agak risau jika esok masih badan aku masih lemah. Takut jika tidak mampu mendaki dengan baik.

29 Jun 2013

6.00 am
Aku bangun seawal 3.30 pagi. Aku tidak boleh tidur dan kepala aku sakit. Kebimbangan makin menghantui aku sebab takut tak boleh mendaki. Aku tak boleh memejamkan mata sehinggalah jam 5.30 pagi. Aku mandi dan mengemas beg. Air nya sejuk tidak terkata. Kami semua berkumpul dan terus bergerak ke Balsam Cafe untuk breakfast. Selepas breakfast, kami ke kaunter untuk check in beg yg kami tidak mahu bawa ke Laban Rata. Kinabalu Park mengenakan cas RM10.00 bagi satu beg.

8.00 am
Aku menguruskan hal pengangkutan dan guide. Setelah selesai bayaran tersebut, kami berkumpul di depan Kinabalu Park. Masing-masing nampaknya tidak sabar untuk memulakan pendakian. Sambil menunggu guide datang, kami bergambar di situ berlatarbelakangkan pemandangan Gunung Kinabalu yang malu-malu kucing. Kejap dilindungi awan tebal, kejap terlihat dengan jelas Donkey Ear Peak dan lain-lain.

8.30 am

*Editing time....


1 comment:

  1. admin... Next time try naik dari Mesilau... memang view yg sangat owesome... tapi mencabar sikit.

    ReplyDelete